Thursday 31 December 2015

Allah Suka Bersin Dan Tak Suka Menguap

🍃 ALLAH MENYUKAI BERSIN DAN MEMBENCI MENGUAP 🍃

Bersin itu dari Allah, sedangkan menguap itu dari syaitan, apabila salah seorang dari kalian menguap, hendaklah meletakkan tangannya di mulutnya & sekiranya sampai mengucapkan perkataan; aah, aah, sesungguhnya syaitan tertawa di dalam rongganya, sesungguhnya Allah menyukai bersin & membenci menguap, bila seseorang mengucapkan: aah, aah, saat menguap, sesungguhnya syaitan tertawa di dalamnya.

[HR. Tirmidzi No.2670].

Sesungguhnya Allah menyukai bersin & membenci menguap, bila salah seorang dari kalian bersin lalu ucapkanlah; ALHAMDULILLAH, wajib bagi yang mendengarnya untuk mengucapkan; YARHAMUKALLAH, sedangkan bila salah seorang dari kalian menguap, hendaklah ia mengelakkan seboleh mungkin jangan sampai mengucapkan; aah, aah, kerana hal itu sesungguhnya dari syaitan, ia akan mentertawakannya.

[HR. Tirmidzi No.2671].

Pengajaran:
1. Bersin adalah tindakan refleks yang dilorongkan oleh Allah swt. Ianya adalah untuk menghidupkan kepekaan kita terhadap suasana persekitaran dan membuatkan tubuh badan kita menjadi lebih bersedia dari sebelumnya.

2. Bila salah seorang dari kalian bersin maka ucapkanlah; ALHAMDULILLAH, wajib bagi yang mendengarnya untuk mengucapkan; YARHAMUKALLAH.

3. Sedangkan menguap pula adalah lorongan dari syaitan dan diwajibkan untuk kita menutup mulut dan mengelakkan sehingga kita mengeluarkan suara kerana sekiranya suara kita kedengaran akibat dari menguap, syaitan akan turut ketawa di dalam rongga mulut.

#Semoga bermanfaat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...