Friday 9 October 2015

Faham itu Sinar

Bila kisah silam dijadikan pelajaran, segala kekecewaan, kesedihan, kebencian, kemarahan, kebosanan, kekalutan, kebingungan, kerisauan, kebimbangan, ketakutan dan kesukaran lenyap bagai lakaran pasir pantai dilanda ombak.
Jiwa yg selama ini sepi terbangun dek desiran ombak penuh simfoni. Menghayati setiap detik yg tersisa akan menggetarkan jiwa pada yg esa. Tiada lagi persoalan tentang mengapa dan kenapa aku disiksa. Yang tinggal hanya menghayati rasa tentang dia yg terahsia. Lenyap sengsara bila faham tentang masa. Apa yang dibuat semuanya bermakna. Semuanya demi menyempurnakan jiwa.
Tiada lagi orang hati tertambat. Tiada lagi takut tidak bertempat. Tiada lagi martabat yang ingin dihambat. Tiada lagi nama yang ingin diangkat. Tiada lagi pandang pada darjat. Tiada lagi biarkan diri diikat. Tiada lagi tembok yang menyekat. Tiada lagi dendam kesumat. Tiada lagi yg terlebih agung kecuali Allah yang empunya alam sejagat. Kalau bukan dia siapa lagi? Dialah sebaik-baik perancang...dialah penentu segalanya, dialah yang mencukupkan, dialah penawar, dan dialah segalanya. Faham itu kunci,tindakan itu sinar. #Sinargy 121114

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...