Thursday 22 October 2015

Panduan Menulis Matlamat

Sharing is ❤ and care..
Bagaimana nak tulis matlamat?
1. Matlamat anda mestilah jelas !!
contoh
"Saya beli kereta myvi hujung tahun ni"
2. Spesifik - contoh keta ape? Bila? Warna apa?
"Sy beli keta myvi se warna pink cash pd 12/12/2015".


3. Reliable - anda tentukan bole capai ke x matlamat tu
"Sy ada bmw 3 series hujung bulan ni"
Xreliable..mungkin bole klau income da 10k bln ni..

4. Set masa nak capai (due date)
Due date ini adalah "tekanan positif" agar anda berusaha untuk capai impian anda pd tarikh akhir

5. tekanan Positif (+ve pressure)
Jika anda sedang berusaha turunkan berat badan, "tekanan positif" beliau..beliau screenshot komen mmber2 beliau kt fb
Contoh
"Weh gemok..mai la lepak skali"
"Gemok..da kaya ko skg"
Dia simpan dlm 1 folder dlm laptop dia atau tampal di bilik air dan mana-mana yang mudah dilihat..bila dia down..dia tgk balik komen kwn2 cmtu...terbakar balik semangat utk turunkan berat badan
*ini adalah kisah benar👆

6. Time frame/jangka masa
Susun matlamat mengikut target..yg mana bole dicapai dahulu..
Contoh
A.aku  share dgn 10 org kwn bln ni
b. Aku tolong partner aku share 40 org kawan bulan Depan
C. Aku income aku 5k bulan 11 2015
E.aku beli keta hujung tahun 12 2015.........
& seterusnya

7. Matlamat
- >personal
~  khatam al-quran 3bln sekali
- >kerjaya
Aku buat sale utk syarikat 15k bln ni
-> pelajaran
~  maintain dekan dll
- >Kewangan
~  ada saving 500 sebulan
~  income 15k sebulan
- >perhubungan
~ kawin bln 12/12/2015

8. Tulis seolah-olah anda dah dapat matlamat tersebut.
Jangan tulis saya nak, saya akan tapi saya ada/mempunyai...
Sebab kalau nak atau akan dia jadi nak dan akan sahaja.
Contoh:
Saya mempunyai RM1 juta pada tahun 2020
bukan
Saya akan/nak mempunyai RM1 juta pada tahun 2020
✌Sedikit sebanyak perkongsian
Selamat Beramal ✌

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...